Відкриті уроки


Перший урок в 1 класі

Тема: "Моя рідна школа"
  Вчитель Гуня Н. Г.     
Перший урок в 1 класі

Тема: "Моя рідна школа"

Мета: Познайомити учнів з однокласниками, правилами поведінки та життя
в класній родині, предметами, які будуть вивчатися у першому класі.  Вчити проявляти доброзичливість, щирість, приязнь у ставленні до однокласників. Створити ситуацію радості, щастя, успіху. Розвивати позитивні емоції. Виховувати ціннісне ставлення один до одного, бажання робити добро.

Обладнання: намальованi синички з буквами ш, к, о, л, а у дзьобиках, запис на дошцi, м’яка iграшка пiвник, казковi персонажi (Півник, Мишка, Бджiлка, Мудра Сова, Бiлочка, Сонечко з промінчиками), iлюстративний матерiал на шкiльну тематику, роздатковий матерiал для кожного учня «Розфарбуй».

Хiд уроку
І. Актуалізація знань.
        1.Органiзацiя класу.
        2. Вступне слово вчителя.

                      Учител:.
                                       Добрий день, мої любi дiти!
                                       Ви прийшли нинi в перший клас.
                                       Вчитись будете разом й радiти,
                                       І рости кожен день i час.

                                       Школа дверi для вас вiдчинила
                                       І запрошує вчитися вас,
                                       Бо знання — це велика сила!
                                       Тож навчайтеся! В добрий час!

Сьогоднi Ви стали учнями, розпочалося Ваше шкiльне життя. Я вiтаю Вас iз першим навчальним днем, iз першим шкiльним святом, iз першим уроком. Але щоб наш урок мiг продовжуватися далi, нам слiд познайомитися. Знайомитись будемо по особливому. Допоможуть нам у цьому чарівні свічечки.
3. Знайомство з учнями
Я гадаю не помилюся, якщо скажу, що найулюбленішим святом для кожного з вас є свій день народження. Сьогодні у нас день народження нашого класу.
         На дні народження нашого класу, як і на кожному святі, у нас будуть тістечка та свічки. Але свічки ми будемо запалювати трохи інакше, ніж удома. Запаленою свічкою запалюють свічку на тістечку і промовляють своє прізвище, ім’я, по батькові. Запаливши усі свічки, усі навколо разом задмухують.
         - Ось і народилася нова шкільна сімя. Вітаємо Вас, діти з цим радісним днем. Бажаємо успіхів у навчанні. Щоб Ви завжди були доррими, слухняними дітьми і ніколи не засмучували своїх батьків.
-  Ми проведемо разом чотири роки, протягом яких нас очiкує багато цiкавого. Від сьогоднi у вас з’являться новi друзi, з якими ви дiлитимете свої радощi й сумнiви, перемоги й невдачi, будете вчитися разом робити гарнi справи. Отже, сьогоднi народжується ще одна шкiльна родина.
   4. Складання «Словничка ласкавих імен»
- Давайте спробуємо скласти «усний словничок ласкавих імен». Почнемо із
сусідів по парті (наприклад, за партою сидять Галя та Микола). Галя,
спробуй пригадати якомога більше ласкавих найменувань для Миколи, а
Микола для Галі (Галочка, Галюня, Галюся, Галинонька тощо; Миколко,
Миколчику тощо).
- Бачите, скільки добрих і ласкавих слів можна згадати для кожного імені.
- Їх приємно і говорити, і слухати. Ніколи не забувайте, звертаючись до
товариша або подруги, назвати його по імені, уживайте у своїй мові
якомога більше ласкавих слів.
- Чи відоно Вам, що означає кожне Ваше ім'я?
- Чи є діти, в яких однакові імена? Але придивіться, чи однакові вони як
люди.
- Що ви помітили?
- Подивіться один на одного, на себе у дзеркало, на сусіда по парті.
(Висновок про унікальність портрета (зовнішності) кожної людини).
- Що сталося б, якби всі ми були однакові, схожі?
-  Спробуємо дізнатися разом, чим кожен із нас відрізняється від іншого:
Порівняння ваги, зросту.
Порівняння почерку.
Напиши, як тебе звуть, якесь речення (слово). Потім аркуші перемішаємо.
Спробуйте знайти свій аркуш.
Що допомогло тобі це зробити?
    5. Гра «Упізнай»
Обирається ведучий, якому зав'язують очі. Діти (3¬5 осіб) підходять до
нього, доторкаються до спини та говорять щось приємне (або називають
його ласкаво). Ведучий має вгадати по голосу, хто до нього доторкнувся.
Як ти здогадався, хто до тебе доторкнувся?
Розповідь на уяву (або загадування бажань кожним).
   6. Уяви собі чарівну країну Доброти. Спробуй розповісти, які люди в ній
мешкають, як вони поводяться, яких правил у житті завжди дотримуються...
Закінчи речення: 
Я подружу у щколі…
 Я хочу подружити…
    7. Стежечка до серця
            На дошці підготовлені паперові сердечка із іменами або фото. За бажанням учні підійшовши до дошки і крейдою малюють стежечку від свого серця до того з ким бажає подружитися, або хто кому подобається.
II. Актуалiзацiя опорних знань.
   1) Вiдгадайте загадку:
По подвiр’ю ходить птах
І спiває по складах. (Пiвник.)
— До нас на перший урок завiтав Пiвник-трудiвник, який рано-вранцi всiх будить до школи, до того ж не сам, а разом зi своїми друзями — пташками.
Учитель показує класу картинки iз зображенням синичок, які у дзьобиках тримають букви.
— Як називаються цi птахи? (Синички.)
— Що синички принесли вам у дзьобиках? (Букви.)
Нам треба скласти з поданих букв слово. (Дiти складають слово школа.)
III. Повiдомления теми i мети уроку.
— Тема нашого уроку — «Моя рiдна школа».
— А для чого потрiбна школа? (Вiдповiдi учнiв.)
— Так, правильно. Iнодi люди думають, що школа — це лише примiщення, в якому знаходяться дiти. Але це не так. Школа — це велика країна Знань. Вона подарує вам багато нових знань, розкриє багато секретів. Ви пройдете багатьма стежками цієї країни, i я думаю, вам це сподобається.
ІVРобота над темою.
 Уявна подорож коридорами школи.
— Знову нашому Пiвнику не сидиться. Вiн хоче разом з вами подорожувати Країною Знань. Рушаймо в подорож!
     1. Зупинка «Математична».
— На цiй зупинцi нас чекає казковий герой Мишка.
Раз, два, три, чотири, п’ять —
Вмiють дiтки рахувать.
Дуже точна це наука,
І її всi дiтки вчать.
Всiм вона потрiбна, знайте,
Математику вивчайте!
— Мишка хоче перевiрити, чи знаєте ви математику.
Порахуйте від 1 до 10.
Порахуйте від 10 до 1.
Порахуйте, скiльки хлопчикiв i дiвчаток у класi.
\Складiть приклад i скажіть, на скільки дівчат більше, ніж хлопчиків.
Згадайте геометричнi фiгури. (Учитель показує геометричну фiгуру, що складається з рiзних фiгур.) Скiльки геометричних фiгур тут заховано?
— Молодцi! Впорались iз завданням. Продовжимо нашу подорож.
      2. Зупинка «Мовна».
— На нас чекас мудра Бджiлка. Вона знає, що це ваш перший урок i, можливо, хтось iще не вмiє писати. Але вона впевнена, що ви можете «надрукувати» своє iм’я. Давайте потринуємось граючись.
     3) Гра «Букви на спині»
          - Об’єднавшись у пари, учні один одному пишуь пальчиком на спині букви. Ті учні, які відгадали написані букви, вважаються самими дружніми.
- Вiзьмiть бiлi аркушi паперу у формi сонячних променiв, якi лежать у вас на партi, виберiть фломастер, колiр якого схожий на ваше iм’я, та «надрукуйте» своє iм’я великими лiтерами. І ми утворимо iз цих променiв-iмен сонечко, яке свiтитиме в нашiй школi.
Учитель допомагає учням, яким важко виконати завдання.
— Хто вже написав, покажiть нашому Пiвнику i мудрiй Бджiлцi своє iм’я.
— Молодцi! Усi впоралися iз завданням.
Учитель прикрiплює променi-iмена до жовтого кола на дошцi.
— Яке гарне сонечко свiтитиме в нашiй школi! Мандруємо далi!
Зупинка «Спортивна».
— На цiй зупинцi чекає на нас швидка Бiлочка. Хто з вас знає, на якому уроцi ви будете займатися спортом?
V. Фізкультхвилинка  
         а)    Встаньте ті, що… (або крок у перед)
-         люблять собак;
-         люблять компютер;
-         не запізнюються;
-         у кого є братик;
-         завжди ввічливий;
-         завжди чесний;
-         не кричить;
-         любить весну;
-         вважає себе відповідальним;
-         хоче стати мільйонером;
-         читає;
-         вміє рахувати;
-         вміє малювати;
-         щвидко бігати;
-         голосно співати;
-         весело гратися;
-         дружити.
                                                                  б) Хто там, хто вже там стомився,
                                                                       Мов вербичка, похилився?
                                                                       Треба дружно всiм нам встати,
                                                                       Фiзкультпаузу почати.
                                                                       Лапки в боки, вушка вгору.
                                                                        Скачуть бiлочки по бору.
                                                                        Кожний ранок на галявi
                                                                         Спритно роблять вiльнi вправи.
                                                            Раз, два, три, чотири, три, чотири, раз, два.
                                                            Щоби ніжки не боліли, й не боліла голова.
                                                             Потомилися звiрята i пiшли вiдпочивати.
                                                             — Ну як, вiдпочили? Тодi рушаймо далi!
VІ. Осмислення знань.
     1. Зупинка «Природнича».
— Зустрiчає нас веселий Жираф i хоче перевiрити, що ви знаєте про навколишнiй свiт, природу, природнi явища.
     2. Гра «Вгадай, хто це?» (Загадки про тварин, рослини, природнi явища за вибором учителя.)
Як рушає мандрувати, —
треба з ліжечок вставати.
Як іде за обрій спати, —
час малятам спочивати. (Сонце)

Хоч без крил, але літаю,
вербі коси розплітаю.
Погойдаю в лісі гілку,
заколишу в квітці бджілку.
Якщо добре розлютити,
можу шкоди наробити. (Вітер)

Хтось у лузі біля річки
погубив барвисті стрічки.
Дощик вгледів, підібрав,
небеса підперезав. (Веселка)

Трох-торох, трох-торох,
з неба сиплеться горох:
не солодкий та смачний,
а холодний, льодяний. (Град)

Чарівник прийшов у ліс,
фарби, пензлика приніс.
У діброві та садочку
стали жовтими листочки. (Жовтень, осінь)

Зрілі вишні у садку,
і сунички у ліску,
теплі дні, барвисті квіти
нам дарує щедре … (літо).

Де пройшла краса-дівиця —
там травиця зелениться,
пишно квіти зацвітають,
і пташки пісень співають. (Весна)

Хто вночі у лісі, полі
побілив усе довкола?
Хто смереку і ялину
вбрав у сніжну кожушину? (Зима)

- Усе це ви будете вивчати на уроцi «Я i Украна».
- Молодцi! Вирушаймо знову в дорогу!
    3. Зупинка Хлопчика-читайлика.
— Нас зустрiчає Хлопчик-читайлик. Вiн знає, що деякi з вас уже вмiють читати. А хто ще не вмiє, обов’язково навчиться, адже для цього ви й прийшли до школи. Вiн упевнений, що треба вмiти не тiльки читати, а й уважно слухати i запам’ятовувати, тому Хлопчик-читайлик хоче вас перевiрити i пропонує вам цiкаву гру.
    4. Гра «3 якої казки?»
«...А Пiвник тим часом замiсив тiсто, принiс дрова, розпалив у печi, а Мишенята танцюють та в iгри граються...» (Колосок.)
«...Кiзонько моя мила, Кiзонько моя люба, чи ти пила, чи ти їла?..» (Коза-дереза.)
«...Не їж мене, я тобi пiсеньку заспiваю... (Колобок.)
«...От Котик почув Пiвника, прибiг, забрав його у Лисички i понiс додому.» (Котик i Пiвник.)
«...Хто, хто тут живе?»
- Я — Мишка-шкряботушка, Жабка-скрекотушка, Зайчик-побiгайчик!
- А ти хто така? (Рукавичка.)
- Молодцi!
- До Хлопчика-читайлика завiтав злий чарiвник i переплутав букви в словах, якi вiн приготував для вас.
   5. Гра «Утвори слова».

З        ВIНОК
П        УЧКА
Ш      ЛІВЦІ
О       ОШИТ
Р       ОРТФЕЛЬ
ДЗ     КОЛЯР

Учнi, якi першими утворили слова, виходять до дошки i з‘єднують першi лiтери з рештою слова за допомогою чорного маркера.
— Молодцi! Ви щойно пройшли першою стежкою Країни Знань, упоралися з усiма завданнями.   Країна Знань має свої закони, і ви їх повинні знати.
Заходить учитель — треба встать.
Коли сідать дозволить, сядь.
 Встати хочеш — не гукай.
 А тільки руку піднімай.
 У школі парти бережи      
І на парті не лежи.
 Щоб урок минув не марно,
Треба сісти рівно, гарно.
Щоб не сутулилася спина,
Сядемо рівно неодмінно.
Уважно вчителя ти слухай
І не поводься ,як папуга.
Прізвиськ дітям не давай,
А дівчаток захищай!
Клас і школу бережи,
З цього дня вони твої!
   6.. Практична робота.
— Пiвник задоволений вашими вiдповiдями i, як нагороду, пропонує дуже цiкаве завдання намалювати портрет свого друга.
             Розрізаоть  листівку ламаною лінією. Учні знаходять свою половинку. Знайшовши молюють один одного, як найкраще.
VIІ. Пiдсумок уроку.
— Ось i добiг кiнця наш перший урок. Ви зробили перший крок на шляху до знань — стали першокласниками. Нехай цей шлях буде для вас радiсним i цiкавим! Нехай наша школа стане для вас другою домiвкою!
1.     Гра «Так – ні»
-         Ушколу треба приходити вчасно.
-         Можна запізнюватись на урок.
-         На уроці треба бути уважним і старанним.
-         На уроці можна вигукувати.
-         Під час перерви можна бігати по класу.
-         Потрібно бути ввічливим школярем.       
    2. Гра «Спасибі,що допоміг…»
                 Ми овсім недавно разом, але багато в чому допомагали один одному. Учні по черзі підходять один до одного і долоньки у долонько, очі в очі кажуть: «Дякую, що ти мені допоміг…»

Першокласники:
Свої здібності і сили
Розвиваймо раз у раз.
Щоб народу була втіха,
І щоб користь була з нас.

Будьмо пильні у науці.
Будьмо чесні у ділах.
Будьмо смілі і відважні
І забудьмо про страх.

Я хвилююсь, як ніколи,
Я хвилююсь увесь час.
Адже я прийшла до школи
Перший раз у перший клас.

Будемо добре учитись
І співать, і веселитись,
Щоб раділи мами милі,
Що такі ми в них щасливі.


Математика. 2 клас. І семест

ПОВТОРЕННЯ МАТЕРІАЛУ ЗА 1-Й КЛАС
Мета: навчати учнів знаходити значення виразів на дві дії; формувати вміння аналізувати задачі; розвивати логічне мислення, математичне мовлення учнів; виховувати пізнавальний інтерес.
IОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 10, завдання 51; 52)
Завдання 51
— Скільки всього дерев посадив ведмедик за два дні?
Завдання 52
— Скільки дерев посадив ведмедик другого дня?
— Порівняйте задачі 52 і 51 та їх розв’язання. Як можна назвати задачу 51 відносно задачі 52?
2. Робота з таблицею
— Прочитайте числа в таблицях. Яке число найменше? найбільше?
Десятки
Одиниці
4
0
2
1
3
2
1
9
3
1
3
3
9
1
1
1
3. Хвилинка каліграфії
— Випишіть числа четвертого десятка.
34; 12; 43; 56; 44; 47; 50; 53; 41.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми будемо знаходити значення виразів на дві дії, розв’язувати задачі.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 10-12)
Завдання 53. Самостійне виконання завдання Один учень працює біля дошки.
Завдання 54
Учні записують вирази та обчислюють їх значення. Один учень працює біля дошки, решта у зошитах.
Завдання 55. Самостійна робота
Під час перевірки учні читають виписані приклади і пояснюють спосіб обчислення.
— Як називаються числа при відніманні?
Завдання 56*. Усне виконання завдання
—       На малюнку ліворуч знайдіть 4 трикутники, а на малюнку праворуч — 5 чотирикутників.
Завдання 57. Усне виконання завдання
Завдання 58
Учні «ланцюжком» розв’язують приклади. Один учень працює біля дошки, решта — у зошитах.
Завдання 59
Учні за малюнком складають і розв’язують задачі з питаннями: «На скільки більше...?», «Скільки разом...?».
— Чим схожі задачі? Чим відрізняються?
— Чому перша задача розв’язується відніманням, а друга — додаванням?
Завдання 60*. Усне виконання завдання
— Скільки всього одноцифрових чисел?
— Скільки всього двоцифрових чисел?
— Скільки різних цифр потрібно для запису всіх одноцифрових чисел?
— Скільки різних цифр потрібно для запису всіх двоцифрових чисел?
2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Розв'язування задач
• На одній вулиці 20 будинків, а на другій — на 2 будинки більше. Скільки будинків на другій вулиці? Скільки будинків на двох вулицях разом?
• До автобусу зайшли 20 хлопчиків, а дівчаток — на 10 менше. Скільки дівчаток поїхало на екскурсію? Куди їхали хлопці, якщо відомо, що в автобусі їхали учні одного класу?
• Артем прочитав 15 сторінок книжки. Йому ще залишилося прочитати на 5 сторінок менше, ніж він уже прочитав. Скільки сторінок залишилося прочитати Артему? Скільки всього сторінок у цій книжці?
2. Самостійна робота
3. Розв'язування логічних задач
• Сестричок звати Маша, Ніна і Дарина. Найстарша з них — не Дарина і не Маша, а найменша — не Маша. Назвіть імена дівчаток від найстаршої до найменшої. (Ніна, Маша, Дарина)
• До годівниці спочатку прилетіли 10 голубів, а потім — горобці. Голубів було на 4 більше, ніж горобців. Скільки всього прилетіло птахів? (10 - 4 = 6; 10 + 6 = 16)
• У багатоповерховому будинку від поверху до поверху 15 східців. Скільки східців треба пройти, щоб піднятися на третій поверх? (15 + 15 = 30)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чого навчалися на уроці?
— Як оцінюєте свою роботу?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 11-12, завдання 61; 62.

    Мислення у зеленому класі.
Урок розвитку зв'язного 
мовлення у 2 класі 
Тема. Складання розповіді за спостереженням „Осінь прийшла"
Мета. Вчити учнів любити, пізнавати природу, помічати ознаки осені. Розвивати естетичні смаки, мислення, творчу уяву, пам'ять. Виховувати почуття прекрасного, любов до рідного краю.
Хід уроку 

І.Організація класу
Любі діти, у наш клас
Завітали люди добрі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми всі раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас
І запрошуємо ласкаво,
На урок розвитку мовлення у 2-Г клас.
ІІ. Основна частина уроку.
1.) Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми помандруємо чарівними стежками красуні, назва якої заховалась у загадці, яку потрібно скласти з розсипаних слів. Без пензлика, без олівця розфарбувала деревця.(Осінь.)

2.)Робота в зошитах. 
Урок наш присвячений самій чарівній золотій та чудовій порі року -осені.
а) Каліграфічна хвилинка.
Щоб слова правильно писати
Хвилинку каліграфії потрібно почати.
О оо ос сі інь осінь
- Чи можна це слово перенести?
3.) Повідомлення теми уроку. 
- Згадайте як ми до нього готувались?
Читання: вчили вірші, прислів'я, читали різні казки та оповідання.
- Хто на сьогодні приготував вірш?

Осінній ліс 
В лісі тихо —тихо
Золота пора:
Хто збира горіхи,
Хто гриби збира.
Я листки збираю
Загуде зима,
Розкладу гербарій -
I зими нема

Що за місяць? (Листопад)
-А зараз дізнаємось в якому королівстві живе кожен син? Допоможуть нам в цьому осінні пейзажі.

- Що спільного між картинами?
- Яка відмінність між вереснем і листопадом?
- Як же можна по іншому назвати вересень, початок осені? (Рання осінь)
- Погляньте ще раз на листопад .Як можна назвати це королівство?
- А чи здогадався хто з вас, в якому королівстві живе Жовтень?(3олоте)
- За якими ознаками ти назвав його саме так?
Всі сини, як ви бачите, прекрасні по своєму. Та саме, Жовтень, прислав для вас завдання, які знаходяться на цьому дереві.
Клен розкішний ще не спить,
Ясно золотом горить.
І прийшов він на урок
Зворушити діточок.

(Учень з кожної групи вибігає і зриває листочок, визначає назву групи і завдання.)
„КМІТЛИВІ" Утвори прислів'я.
1. Як, жовтіє, поле, то, смутніє, листя.
(Як листя жовтіє, то поле смутніє.)
2. Дощ, осінь, і, за, іде, веде, собою.
(Осінь іде і дощ за собою веде.)
„СПОСТЕРЕЖЛИВІ" Закінчи народні прикмети.
1. Зявились опеньки - скінчилось ...(літо)
2. Восени випав сніг - буде рання ...(весна)
„ПОЕТИ"
Склади вірш.
Тихо осінь аж горить
Ліс довкола стоїть
Ясен листя ходить гаєм
Дуб нахмурений осипає.
Перевірка.
Напевно кожному з вас подобається, коли падають листя — червоні, зелені, жовті. І всі вони кружляють у таночку. Ось і ми сьогодні спробуємо під осінню симфонію стати листочками.

Фізкультхвилинка 
- Продовжуємо роботу над словом, наближаємось до написання твору.
- Спробуємо сплести павутинки слів і підбираючи слова прочитаємо їх „луною".
Пояснення слова „гербарій"
- З чого видно, що настала осінь?
Осінь...Осінь...Лист жовтіє
З неба частий дощик сіє
Червонясте, золотисте
Опадає з кленів листя
Пожовтів зелений сад,
Вже почався листопад
Дощик часто накрапає,
Нас гуляти не пускає.
- Про які ознаки осені сказано у вірші?
- Перевіримо як ви запам'ятали прислів'я? Я починаю - ви продовжуєте. Весна красна квітками, а осінь - ...(плодами) Минув Спас держи кожух ...(про запас) Листопад зимі ворота ...(відчиняє)
Зображали осінь в малюнках.
Ходили на екскурсію до осіннього саду, спостерігали за природою. - Послухайте легенду.

Легенда 
За народним переказом Осінь — старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю Сонце сказало їй: забирай все моє багатство, віддаю все моє золото. Будь щирою і люди полюблять тебе.
- І Осінь як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки.
- У Осені є три сини. Відгадайте хто вони? - Спробуйте відгадати загадки?
1 .У південний край землі
Відлітають журавлі
І лункий шкільний дзвінок
Нас покликав на урок
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати? (Вересень)

2.Кличуть нас ліси, поля, сади
Дозбирати осені плоди
Із дерев спадає листя жовте
То землею ходить місяць (Жовтень)

З.Але в Осені є ще один синочок!
Краплі з неба, дахів, стріх
Падає холодний перший сніг
Почорнів від листя сад
Словникова робота 
Осінь (що зробила?)... прийшла, підкралась, прилинула, припливла
(яка?)... чарівна, сумна, холодна, золота, щедра, дощова, сумна, пізня
Дерева і кущі одягли (яке?) вбрання (різнокольорове, барвисте, розкішне, золоте, різнобарвне.
Небо (яке?)... безхмарне, сіре, сумне, захмарене
Сонце (що робить?) ... світить, але не ... (гріє, припікає)
Вітер (який?)... холодний, різкий, колючий, злий, безжальний, грайливий
. Птахи (що роблять?) ... (відлітають), (куди?) ... (у вирій, теплі краї)
Комахи (що роблять?) ... (сплять, ховаються у щілини)
- Недаремно ми сьогодні згадали про всі місяці осені. Так як кожен з них приніс для вас завдання, які знаходяться в конвертах. Відкрийте конверт.
- Прочитайте завдання.
- Кожна з груп має в зошит записати свою розповідь. Перш, ніж
записувати, ви маєте залишити рядок для заголовка. Пропоную вам ось
такі варіанти.
Осінь прийшла. Золота пора. Пізня осінь.
- Та пам'ятайте, з яких частин складається текст.
Зачин. Основна частина. Кінцівка.
Диференційовані завдання 
1. Утворіть текст.
Зрідка жовтіють на деревах листочки. Птахи збираються відлітати у вирій. Прилинула щедра осінь .Люди почали збирати багатий урожай. Діти пішли до школи.
2. Вставте потрібні слова.
Прийшла (яка?) осінь.
Дерева і кущі одягли (яке?) вбрання.
Повіває (який?) вітерець.
Сонечко (що робить?), але не .
(Хто?) готується до —
Поділи текст на речення.
Підкралась холодна осінь дерева і кущі скинули свої розкішні вбрання сонечко все рідше виглядає комахи поховалися у щілини.
Перевірка.
- За письмові роботи кожен отримає відповідний бал.
А чудові яблучка оці
Не прості, а зовсім чарівні,
Завітали в цю пору,
Щоб пограли діти в -..(гру)

(Кожна група вибирає яблучко з завданням)
1. Які квіти цвітуть восени?
Айстри Підсніжники
Тюльпани
Хризантеми
Жоржини Чорнобривці
2. Які пташки залишаються зимувати в нашому краю?
Горобець
Голуб
Лелека
Дятел
Ластівка
3. Одягни Олесика на осінню прогулянку.
Штани шапочка
Шуба носки
Кофта футболка
Курточка кросівки
-Знаємо, що осінь щедра на дарунки. Зберемо багаті дари щедрої осені.
Ягоди Овочі Фрукти
Горобина картопля яблуко
Калина буряк груша
Кавун цибуля слива
Малина морква айва
III. Підсумок уроку.
Осінь така мила, осінь славна
Осінь матусі їсти несе:
Борщик у горщику;
Кашка у жменьці;
Скибка у пазусі;
Грушки у фартушку.
Осінь така мила,
Осінь славна, щира. 


                       Урок-екскурсія 
                       Які зміни відбуваються в 
                      природі в осени.
Мета: дослідити, які зміни відбулися  в осінній природі, у житті тварин і  рослин; занотувати свої спостереження, узагальнити і зробити висновки; розвивати спостережливість; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРАВИЛАМИ ПОВЕДІНКИ ПІД ЧАС ЕКСКУРСІЙ У ПРИРОДУ
  1. Перебуваючи в природі — у лісі, на луці, біля озера чи річки — не завдавай природі шкоди, не порушуй взаємозв’язків у ній.
  2. Намагайся не витоптувати траву, не ламати гілки з дерев. Не зривай квітів для букетів. Букети краще складати з рослин, які виростила людина.
  3. Не дозволяй нікому  брати  до  рук  пташині  яйця,  пташенят,  звірят:  людський  запах  відлякує  диких  тварин,  дорослі  тварини  можуть  покинути своїх малят, вони стануть легкою здобиччю хижаків.
  4. Не залишай після  себе  слідів  перебування  у  природі:  сміття  ( пакети,  залишки  їжі,  бляшанки)  забери  із  собою.  Не  розпалюй  вогнища  поблизу дерев.
  5. Після повернення з екскурсії в природу обов’язково вимий руки.
—  Не забруднюйте природу, забирайте сміття із собою, щоб викинути у від веденому місці.
ОЗНАЙОМЛЕННЯ ІЗ ЗАВДАННЯМИ ДЛЯ СПОСТЕРЕЖЕНЬ (с. 42-43)
Спостерігай  за  погодою  вдень.  Яка  висота  Сонця  на небосхилі?  Як  змінилася  температура повітря?  Яке  повітря  (сухе,  чисте,  прозоре)?  Що  ти  можеш сказати  про  стан  неба  (безхмарне  або  хмарне,  хмари  низько  чи  високо,  частково чи суцільно вкрили небо)? Чи є вітер? Який (холодний чи теплий, сильний чи слабкий)?  Чи часто  бувають опади?  Чи  висихають калюжі після дощу? Чи
змінилася тривалість дня і ночі?
Встанови,  як змінилося  забарвлення листків  на деревах  і кущах.  На яких кущах дозріли  плоди?  З  яких  дерев і  кущів почало  опадати листя?  Як змінилися трав’янисті рослини?
Навчися розпізнавати  дерева і  кущі  за зовнішнім  виглядом:  за стовбуром, листками, плодами.
Які трав’ янисті рослини є в лісі, в парку? Навчися їх розпізнавати.
Розглянь хвойні дерева.  Порівняй  ялину і  сосну (за стовбуром,  корою,  гілками, хвоїнками, шишками).
Помилуйся  вбранням  дерев,  кущів.  Які  почуття  у  тебе  викликає  осіннє різнобарв’я рослин?
Прислухайся  до  звуків.  Чи  чути  пташині  голоси?  Яких  птахів можна  по­
бачити  в  природі (у лісі, парку)у цей час?  Спостерігай за їхньою поведінкою.
Спостерігай  за  поведінкою  комах.  Яких  ще  тварин  можна  зустріти  у цей час у лісі, у парку?
Про свої спостереження у природі запиши у зошиті.
Як  ви  вважаєте,  чому  спостереження  за  природою  потрібно  проводити у певній послідовності, за планом?
III.  СЛУХАННЯ  ВІРШІВ ПРО ОСІНЬ
Під час екскурсії бажано, щоб прозвучали поезії про осінь.
ОСІНЬ
Висне небо синє, синє, та не те!
Світить, та не гріє сонце золоте.
Оголилось поле од серпа й коси;
Ніде приліпитись крапельці роси.
Темная діброва стихла і мовчить;
Листя пожовтіле з дерева летить.
Хоч би де замріла квіточка одна;
Тільки червоніє, що горобина.
Здалека під небом, в вирій летючи,
Голосно курличуть журавлів ключі. (Я. Щоголів)
ОСІНЬ
Листячко дубове, листячко кленове
Жовкне і спадає тихо із гілок.
Вітер позіхає, вкупу їх згортає
Попід білу хату та на моріжок.
Айстри похилились, ніби потомились,
Сонечка нема.  Спатоньки пора!
А красольки в’ялі до землі припали,
Наче під листочком вогник догора. (К. Перелісна)

РОБОТА В ГРУПАХ
Дослідження краще проводити у групах.
1-ша група — дослідники рослин.
Завдання
  • Описати, які дерева ростуть на заданій ділянці;
  • дослідити, з яких дерев уже опало листя, а на яких залишилося;
  • дослідити, на яких деревах і кущах листя залишилось зеленим;
  • визначити, у якому стані знаходяться трав’янисті рослини.
2-га  група — метеорологи.
Завдання
  • Скласти опис погоди за поданим планом
План
1)Стан неба.
2)  Висота Сонця.
3) Температура повітря.
4) Опади.
  • Визначити, які зміни відбулися у погоді порівняно з літом.
3-тя група — дослідники тварин.
Завдання
  • Дослідити, які комахи ведуть активний спосіб життя;
  • яких птахів можна спостерігати на шкільному подвір’ї;
  • пригадати, яких інших тварин можна побачити в опалому листі.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Групи,  які виконали своє завдання,  обмінюються картками з іншими групами.  Наприкінці  уроку  відбувається  обговорення  результатів  досліджень, спостережень,  узагальнюються  матеріали,  підбиваються  підсумки  проведеної роботи






Інтегрований урок
(українська мова, читання, трудове навчання)
3 клас
Тема: Узагальнення вивченого матеріалу про слово, значення слова, будову слова. Зима-красуня, біла чарівниця! А. Бобенко « Прийшла зима біловолоса…». Виготовлення вітальної листівки.
Мета: узагальнити знання про слово,значення слова та виявити практичні вміння визначати у слові його значущі частини; розвивати вміння аналізувати, співставляти; вдосконалювати орфографічні навички. Вчити відчувати образність художнього слова,формувати уявлення про характерні ознаки зими, вдосконалювати навички виразного читання поетичних творів;розвивати творчу уяву. Познайомити з процесом виготовлення вітальної листівки,розвивати фантазію. Виховувати працелюбність, акуратність, економність. бережне ставлення до природи.
Обладнання: девіз уроку, казкові герої (Їжак, Рись, Оленя, Гномик, Мишка), сніжинка, Гора, Сонечко, Дід Мороз, Хатка на курячих лапках, картки, зимові пейзажі, запис «Пір року» («Зима»)П.І.Чайковського, зразок вітальної листівки, технологічні картки, «чарівні камінчики».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Холодно зараз в лісах і лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Затишно, тепло в класі у нас.
Доброго дня вам, вітаю всіх вас.
ІІ. Вправа « Передай предмет»
(Діти стоять у колі і передають предмет без слів, емоцій, звуків).
- Які ви переживали відчуття, передаючи сніжинку?
(запис відчуттів « павутинка»).
- Які відчуття ви назвали (позитивні)
- Тому я бажаю вам на уроці працювати наполегливо, старанно, швидко і лише з позитивними емоціями.
Девіз уроку: Працювати будем швидко і старанно,
Щоб жодна хвилинка не втратилась марно!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Незабаром Новий рік і ми всі надіємось на щось новеньке і неодмінно хороше та приємне, а ще чекаємо подарунків від Діда Мороза під ялинкою.
- Діти, а чи написали ви свої бажання Діду Морозу?
- Тому зараз на папері запишіть, чого б ви хотіли на Новий рік отримати від Мороза Морозовича.
- Сьогодні до нас на урок прилетіла сніжинка не проста, а чарівна , вона допоможе нам разом зі своїми друзями доправити наші бажання Діду Морозу.
(діти записують свої бажання, складаємо в мішечок)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Ви всі знаєте, що дорога до Діда Мороза далека й нелегка, а тому Сніжинці і її друзям доведеться подолати перешкоди, які виникатимуть на їхньому шляху. Та щоб легше їм було долати перешкоди ми допоможемо своїми знаннями, а саме: узагальнимо вивчений матеріал про слово, значення слова, будову слова, опрацюємо твір Андрія Бобенка « Прийшла зима біловолоса…» та виготовимо вітальну листівку до свята Нового року.
Та який Новий рік без нарядної ялинки!? Тому ми поставимо ялинку у класі і правильними відповідями, у вигляді кульок, прикрашатимемо лісову красуню, допомагаючи нашим друзям долати перешкоди.
- Іжачок вже поспішає на допомогу. Давайте дамо йому наш цінний мішечок та хай швидше вирушає в дорогу.
Перешкода «Гора»
Їжачок не може далі йти. Перед ним виросла висока гора і закрила Сонечко. А його так нам не вистачає, адже на вулиці холодно. Давайте виконаємо завдання гори і швидше звільнимо Сонечко.
1 завдання:
Прочитайте сполучення слів у лівому і правому стовпчику, порівняйте їх значення.
Золотий годинник - золоте колосся
каштанове листя - каштанове волосся (пряме і переносне значення)
кришталева ваза - кришталева вода.
2 завдання:
Що ви бачите на малюнках (ключі), поясніть значення цих слів. Наведіть свої приклади таких слів.
(багатозначні слова)
- Сонечко не випускає Гора. Потрібно виконати ще завдання.
3 завдання:
Спиши вірш і підкресли слова, близькі за значенням. Як називаються такі слова? ( синоніми)
Йдуть школярі раненько в клас.
День покоротшав на години.
Втікло вже літечко від нас
в зав’ югу, в стужу, в хуртовину…
Які ще слова можна доповнити? (заметіль, завірюха, метелиця, віхола…)
4 завдання:
Як називаються слова, протилежні за значенням? До поданих слів доберіть і запишіть антоніми.
Далеко –
Високо –
Зима –
Біле –
Діти, погляньте, Гора випустила Сонечко та Їжачку не сила перейти високу Гору. Що ж робити?
Погляньте, до Гори наближається Гномик, але для того, щоб він перевів їжачка потрібно виконати його завдання.
5 завдання:
Гра «Сніжинка» (відривна)
Мозкова атака
1. частини слова - це
2. змінна частина слова, що служить для зв’язку слів у реченні - це
3. частина слова без закінчення – це
4. спільна частина споріднених слів – це
5. частина слова, що стоїть перед коренем – це
6. частина слова, що стоїть після кореня – це
6 завдання:
Спишіть слова і розберіть їх за будовою:
Сніг, сніжок, сніговий, сніжинка.
7 завдання:
Гра « Сигнал»
Доберіть до сигнальних карток відповідні слова
Погляньте, Їжачок з Гномиком долають гору , але вони втомились і їм на допомогу спішить відважний Рись.
Перешкода «Зустріч із Совою»
1.Слово вчителя
- На шляху наших друзів з’явилася мудра Сова, а це означає, що знову ми будемо відгадувати завдання .
Ще місяць тому ми бродили з вами в осінньому парку. Під ногами шурхотіло опале листя. Сумну пісню співали пташки. Сьогодні ж стало набагато холодніше, не чути співу пташок. Відгадайте загадку, яку пропонує вам Сова і скажіть, що це за пора року?
Стало біло навкруги,
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Воду сковую в льоди;
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Це …(зима)
Так, це зима. Скільки гарного навкруги взимку – блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємниці кучугури! Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. Почуття переповнюють наше серце. Про зиму складено багато віршів, пісень, загадок. Картини зими зображені й музичних творах різних композиторів.
2. Слухання запису музики П.І. Чайковського «Пори року» («Зима»)
Сова вмикає у хатинці запис музики.
- Які відчуття відбувалися під час слухання музики?
- Які картини природи ви намалювали в своїй уяві, слухаючи цю музику?
3. Гра «Доповни речення»
- Багато ознак у красуні зими. Світить, але не гріє…(сонечко). Падає білий, лапатий…(сніг). Водойми вкриті…(кригою). На деревах…(іній). Небо часто закрите важкими, сірими…(хмарами).
4.Складання деформованого речення
Сова переплутала слова і Рись не може їх прочитати. Давайте допоможемо.
біла, Зима - чарівниця ! красуня, (Зима – красуня, біла чарівниця!)
V.Опрацювання вірша А.Бобенка «Прийшла зима біловолоса…».
- І справді зима – красуня! Скільки гарного навкруги. Скільки див може статися у тихі зимові вечори і ночі, скільки чарівних та веселих свят несе зима!
Отже, несемося у світ зимової краси у вірші.
1. Виразне читання вчителем.
Постарайтесь запам’ятати, де вже побувала зима біловолоса
2. Словникова робота. Робота в парах.
Вправа на розширення поля читання. «Подолайте» снігові «словникові» кучугури від Сови.
сон це лі то
дрі ма зи ма
ста ла ков дра
сві том оче рет
сльо зою поне волі
3. Повторне читання вірша учнями (мовчки).
Що у вірші казкове, а що відбувається насправді?
4. Аналіз вірша і вибіркове читання.
- У яких рядках вірша зима змальована як жива істота?
- Як автор змальовує поле, село, сонце, річку, небо?
- Чому сонце не таке як влітку?
- Чому дерева не шумлять?
- Прочитайте вирази, вжиті в переносному значенні.
- Як розумієте вираз «зачарувала все зима»?
- Що з описаного у вірші можна побачити чи почути? (Нічого, бо все заснуло, замовкло, не шелестить)
5. Вправи на розвиток швидкості читання.
Та що ж це таке, Сова ніяк ніяк не хоче нас пропускати і пропонує виконати таке завдання:
 Знайти у вірші, які прикметники (ознаки предметів) використав поет для опису :зими (біловолоса), снігу (блискучий), полотна (біле), неба (широке), сонця (блискуче), очерету (сухий).
 Знайдіть у вірші і прочитайте, які дії виконували: зима (прийшла, зачарувала), село (одяглося), річка (замовкла, укрилась), верболіз (не шелестить), тополі ( дрімають).
6. Виразне читання вірша учнями.
7. Музична хвилинка.
- Діти, ми прослухали музичний запис П.І.Чайковського, опрацювали вірш «Прийшла зима біловолоса», розгадали завдання Сови. Давайте ще й пісню про зиму заспіваємо, може тоді Сова пропустить нашого Рися далі!?
(Виконується пісня «Зима»)
Діти, погляньте, Рись вирушає далі.
VІ. Виготовлення вітальної листівки
Перешкода «Хатинка на курячих лапках»
- Діти, на шляху до Діда Мороза виросла Хатка на курячих лапках. Чому ж вона затулила нам дорогу?
- Погляньте, з хатки вибігла мишка із завданням.
Загадка
У міста і села прийшла зима весела.
Всі танцюють круг ялинки, не звести розвагам лік…
Незабаром яке свято?
Ну, звичайно! … (Новий рік.)
- Що ви уявляєте, коли чуєте слова «Новий рік»? Що це за свято?
- А ви знаєте, що на свята всіх вітають. Тому і ми сьогодні будемо виготовляти вітальну листівку до свята Нового року.
VІІ. Розгляд зразка виробу
- Подивіться на цю вітальну листівку. Вона виготовлена з кольорового паперу і цукру.
- І саме таку листівку ми будемо виготовляти.
VІІІ. Технологія виготовлення виробу
На дошці – технологічні картки «Вітальна листівка».
ІХ. Планування наступних трудових дій. відбір матеріалів та інструментів.
- Що ж потрібно вам для роботи?
(ножиці, клей, цукор, олівець, білий картон, кольоровий папір).
Х. Повторення правил ТБ під час користування ножицями і клеєм
* Класти ножиці так, щоб вони не звисали з парти.
* Не залишати ножиці в розкритому вигляді.
* Не тримати ножиці кінцями вгору.
* Передавати ножиці кільцями вперед.
* З клеєм працювати обережно, щоб не потрапив до очей і рота.
ХІ. Самостійна робота учнів
ХІІ. Оцінювання виробів учнів
- Давайте подивимося на ваші листівки.
- Яка ж найкрасивіша з них?
- Всі листівки дуже гарні ще й тому, що ви виготовили їх своїми руками.
- Діти, погляньте, Хатка пропускає Рися і Мишка передає ваші бажання Оленяті, щоб він якнайшвидше доправив їх до Діда Мороза.
ХІІІ. Підсумок уроку
Діти, Оленя швидко доправило ваші бажання до Діда Мороза і, навіть, принесло чарівні камінці від нього. Я переконана, що Мороз Морозович виконає все, що ви попросили і ви будете задоволені, святкуючи Новий рік.
Та ми в класі також підготувалися до зустрічі Нового року. Погляньте якою красивою стала наша лісова красуня, а це означає, що ми гарно працювали на уроці.
ХІV. Рефлексія. Вправа «Акваріум»
Зараз кожен візьме чарівний камінчик від Дідуся і висловить своє враження від уроку.





Немає коментарів:

Дописати коментар